ROMULUS CRISTEA

PERIODIC – Blogul lui Romulus Cristea

Cand devine rentabil un automobil electric

with one comment

Guvernul a aprobat subventii de doar 20%, sau de 3.700 euro, pentru masinile cu bateriihttp://htxt.it/N96K

La actualele prețuri din România, achiziția unui automobil electric își poate dovedi eficiența în condițiile de acordare a subvenției, prin costurile mai reduse de service și prin parcurgerea zilnică a unei distanțe de aproape 1oo de kilometri.

Renault Kangoo Z.E., Foto: România liberă

Renault Kangoo Z.E., Foto: România liberă

La cumpărarea unui automobil electric guvernul va acorda o subvenție de 20% din preț, dar nu mai mult de 3700 de euro, iar pentru un autovehicul hibrid subvenția va fi de 10%, dar nu mai mult de 1.800 de euro, potrivit unei Ordonanțe de Urgență promovată de Ministerul Mediului.

Potrivit specialiștilor Renault prețul de achiziție al unui automobil electric, pentru a fi atractiv, ar trebui să devină comparabil cu prețul unui automobil similar ca performante dar cu motorizare diesel.

Amortizarea costurilor

În România, în cazul modelelor Kangoo ZE sau Fluence ZE, diferența dintre versiunea electrică și cea diesel este de câte 8.000 de euro. După aplicarea subvenției, diferența scade la circa 4.300 de euro (17.600 lei). Pentru a putea compara utilitatea masinii cu baterii cu  cea dotată cu un motor termic, trebuie luată în considerație perioada de amortizare a costurilor de închiriere a acumulatorilor și a diferenței de preț.

La o sută de kilometri parcurși, costurile doar cu motorina, respectiv curentul electric, pentru cele două mașini comparate este de 30 lei, respectiv 7 lei. Însă chiria lunară a acumulatorilor este de 79 euro (330 lei), deci pentru a acoperi costurile de deplasare lunare (comparativ cu motorul diesel) ar trebui parcurși 1.500 de kilometri lunar, aproape 50 de kilometri zilnic.

Pentru recuperarea diferenței de preț de achiziție dintre automobilul electric (livrat fără acumulatori și cu subvenție de la stat) și cel diesel echivalent ca perfomanțe luăm în calcul o perioadă de cinci ani.

Articol aparut in ziarul Romania libera din 21 aprilie 2011

Citeste mai departe continuarea articolului:

De unde vin economiile

Rezultă că lunar, în cazul automobilului electric trebuie amortizată suma de 300 lei lunar. Dacă automobilul electric ar parcurge încă 50 de kilometri/zi (în plus față de cei 50 de kilometri/zi necesari pentru amortizarea costurilor cu închirierea acumulatorilor) s-ar putea acoperi și diferența de preț de achiziție. Rezultă că dacă mașina electrică ar parcurg zilnic 100 de kilometri (pentru a acoperi costurile cu închirierea acumulatroilor și diferența de preț față de mașina cu motor termic diesel) aceasta ar deveni rentabilă în raport cu un model clasic.

Pentru un calcul mai riguros ar trebui luate în considerare  și costurile de service cu 30% mai mici în cazul automobilelor electrice dar și faptul că încălzirea pe timp de iarnă a unui astfel de autoturism consumă resurse considerabile.

În prima etapă, automobilele electrice produse de Renault se vor vinde firmelor, specialiștii de la renault precizând că utilizarea lor devine rentabilă în condițiile parcurgerii anuale a unei distanțe mai mari de 12.000 de kilometri.

Studiile europene arată că 80% din populație utilizează automobilul persoanl pentru distanțe zilnice mai mici de 50 de kilometri.

Praguri de rentabilitate

  • 0-50 km/zi –  Utilizarea automobilului electric nu este rentabilă, costurile cu închirierea acumulatorilor și prețul ridicat de achiziționare depășind economiile din utilizarea curentului electric.
  • 50-100 km/zi – Mașina electrică are costuri operaționale comparabile cu versiunea dotată cu motor termic, acoperindu-se chiria acumulatorilor
  • Peste 100 km/zi – Diferența de preț dintre un automobil electric și unul diesel se amortizează în cinci ani și proprietarul automobilului electric poate începe să realizeze economii.

Un răspuns

Subscribe to comments with RSS.

  1. interesant articolul !!!

    viorel grecu

    vineri, 22 Aprilie 2011 at 21:35


Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: